Det er oftest ikke muligt helt at slippe for gebyrer og renter. Men det er ofte muligt at minimere dem drastisk.
Drift af en ejerforening, andelsboligforening eller grundejerforeninger er typisk forbundet med en række omkostninger til bank, betalingsgebyrer og i nogle tilfælde også til fælleslån.
Omkostninger til banken er nødvendige for, at drive foreningen effektivt. Men det er ikke nødvendigt, at de er så høje. I denne artikel finder du 3 gode råd til hvordan gebyrerne minimeres, så foreningen kan benytte fælles kronerne på andre ting, der skaber større værdi for medlemmerne.
Der er en verden til forskel på de gebyrer, som de enkelte ejerforeninger betaler ved deres bank. Faktisk er nogle banker op til dobbelt så dyre som deres foreningsvenlige konkurrenter.
Grundlæggende er der typisk 2 grunde til, at der er stor prisforskel mellem bankerne. Den mest grundlæggende er, om banken ønsker foreningskunder.
Foreningskunder, såsom ejerforeninger eller andelsboligforeninger, er typisk dyrere kunder at have i banken, da der er omfattende sagsbehandling forbundet med at skifte bestyrelser og sikre overholdelse af hvidvaskningsloven. Banker der ikke ønsker at afholde denne udgift sætter typisk priserne op.
Den anden faktor der spiller ind på prisen, er om banken tilbyder særskilte foreningskonti eller om foreningen skal have en almindelig virkomhedskonto.
Foreningskonti er oftest reduceret til kun at indeholde det, som foreningen benytter og har derfor ofte også en lavere pris. Eksempelvis har Danske Bank foreningskonti, mens foreninger ved Nordea skal have en erhvervskonto.
Opkrævning af kontingent og fællebidrag vil altid være forbundet med omkostninger. Der er dog stor forskel på hvilken betalingsløsning man vælger til foreningens medlemmer.
Som man kan se i vores oversigt over gebyrerne for de mest populære betalingsløsninger, så kan der være op til 33 kroner forskel pr. opkrævning alt efter hvilken løsning foreningen vælger til at opkræve et kontingent på eksempelvis 1.000 kr.
Uanset valg af betalingsløsning, så er der altid store penge at spare ved at skifte betalingsopkrævninger på papir ud med online opkrævninger. Dette kan gøres via Betalingsservice Web eller via et administrationssystem som Vores Forening.
Hvis ejerforeningen eller andelsboligforeningen har et fælleslån, kan der være god grund til at genbesøge lånet. Ved et møde med foreningens bankrådgiver kan bestyrelsen afklare, om det er muligt at omlægge til et billigere lån, eller et lån der på anden vis passer bedre til foreningens økonomi.
Dette kan eks. være hvis foreningen har optaget et lån med høj rente, som kan nedbringes ved et nyt lån, eller hvis det ønskes at forlænge eller starte en afdragsfri periode.
Et fælleslån har stor betydning, ikke bare for foreningen men også de enkelte ejere der hæfter solidarisk. Som bestyrelser bør I derfor sikre en åben og inkluderende proces inden i eventuelt omlægger foreningens lån.