Pris på administration af en ejerforening

Hvad koster administration af en ejerforening egentlig? Vi har samlet det, som I bør vide om priser og pakker.

Kasper Frandsen
5/7/2024
Administration

Hos Vores Administration er prisen for administration af en ejerforening kr. 25.000 om året + 800kr pr. enhed. Meget billigere findes det ikke i Danmark. Gennem teknologi og smarte servicepakker lykkes vi nemlig med et miks der ofte er svært; nemlig lave priser og høj kvalitet. Det er en unik kombination, som du kan læse mere om i denne artikel.

Er du for nysgerrig til at læse færdig? Så kan du kan se en uddybning af vores priser og servicepakker for ejerforeninger her

De fleste ejerforeninger ønsker at holde omkostningerne til administration nede, sådan at fællesudgifterne kan følge med. Høje priser på administration kan give høje fællesudgifter, hvilket selvfølgelig har betydning for de enkelte ejeres økonomi i hverdagen. Prisen på administration kan i sidste ende også have betydning for værdien af ejendommene hvis fællesudgifterne er højere end gennemsnittet i det område hvor man bor. Derfor betyder prisen på administration af jeres ejerforening en hel del.

Hvad koster administration af en ejerforening normalt?

Prisen for administration af en ejerforening varierer meget fra udbyder til udbyder. Priser på mellem 50.000 og 200.000 er ikke unormalt for ejerforeninger af en vis størrelse. Det er et voldsomt stort spænd og det gør det svært at sige af der er ’normalprisen’. Prisen afhænger nemlig blandt andet af:

  • Antallet af ejere i foreningen
  • Driftsomfanget og aktivitetsniveauet i foreningen
  • Pågående sager eller søgsmål

Derudover er det vigtigt at være helt skarp på hvilke opgaver der indgår i administrationen. Det kan være meget forskelligt om en opgave er med i serviceaftalen eller jeres udbyder fakturer jer for servicen separat. Opgaver der kan påvirke prisen meget, er blandt andet:

  • Årsregnskab og budget
  • Revision af regnskabet
  • Løbende bogholderi
  • Bankafstemning
  • Opkrævning af fællesbidrag
  • Opkrævning af forbrugsudgifter
  • Deltagelse på generalforsamling
  • Deltagelse på bestyrelsesmøder
  • Kommunikation til medlemmer
  • Sagshåndtering eller kommunikation med andre leverandører til ejerforeningen

Hvordan kan man sammenligne priser på administration af ejerforeninger?

Der er mange forskellige firmaer der tilbyder administration af ejerforeninger og prisen varierer meget. Nogle af de større administrationshuse tager med vilje en overpris for de mindste ejerforeninger, for at være sikre på at tjene på alle deres kunder. Andre siger simpelthen nej, hvis foreningen er for lille. Hos Vores Administration er der ingen foreninger der er for små og vores priser er blandt de laveste i markedet.

Den bedste måde at sammenligne priser på, er at se hvor meget i betaler i dag. Hvad er de samlede omkostninger for jeres forening, når i lægger det hele sammen. Det er f.eks. poster som:

  • Administrationshonorar
  • Bogholderi
  • Regnskabsopstilling
  • Møder
  • Forbrugsregnskab
  • Revision
  • Kontingentopkrævning

Der alle sammen dækker over det samme, nemlig administration. Så man skal huske at regne det hele sammen når man ser på forskellige tilbud fra forskellige udbydere. Nogle kræver nemt over 1.000kr i timen for ydelser, der ikke indgår i standard-pakken.

Nogle ejerforeninger modtager flere forskellige regninger fra den samme leverandør, i stedet for at én samlet regning. Sådan kan beløbene virke mindre og dermed er det svært at gennemskue hvad den samlede pris er. I skal have det hele med når I ser på hvad jeres administrationsomkostninger er.

Vælg den rigtige administrator til jeres ejerforening

Når vi ser på markedet, er vi generelt overraskede over hvor høje priserne er. Det gælder både de faste priser og timepriserne for ekstra services. Selvom mange foreninger og især de frivillige i foreningerne typisk er meget samvittighedsfulde, kan der nemt have været en årrække hvor man måske har tænkt: ”Det er en fin løsning vi har, og må det koste derefter”.

Vi synes tiden er en anden. I dag skal må se på, om ikke tingene kan gøres smartere og billigere. Vi giver en garanti for at minimere alt det bøvl, der normalt er ved skifte af en administrator. Vi tager hånd om det fra start til slut.

Generelt er det vores vurdering at Danmark har brug for markant mere konkurrence på markedet. Flere ejerforeninger bør simpelthen skifte deres administrator ud. Derfor har vi lavet en række standard-pakker med de ydelser man typisk har brug for, og uden alt muligt unødvendigt. Det er derfor, vi kan sætte så lav en lav og fornuftig en pris. Det er ingen hemmelighed, at langt de fleste sparer mange penge på at skifte til Vores Administration.

Det er vi stolte over. Faktisk har vi et ’spare-o-meter’ hvor vi hver måned regner på, hvor mange penge vi har sparet vores medlemmer. Pengene skal nemlig gå til foreningerne og ikke til administration.

Hvem er udbyderne af administration af ejerforeninger?

Der er mange store administrationshuse i Danmark som tilbyder administration af ejerforeninger. De kan tilbyde særlige rådgivere, ingeniører, advokater og arkitekter. Priserne er også derefter.

Andre vælger at deres advokat eller lokale revisor skal stå for regnskabet og administrationen. Det er ofte en relativt dyr løsning og samtidig er man typisk ikke den vigtigste kunde hos et advokathus eller en revisor.

Der kan være undtagelser, f.eks. hvis man er en advokat eller revisor siddende i ejerforeningens bestyrelse. Her kan man måske få fordel af lavere priser eller bedre service. Dog skal man så være opmærksom på habilitet, altså at udbyderen reelt er uafhængig og ligeligt rådgiver hele foreningen.

Hvad skal man være opmærksom på, når man forhandler pris for administration af sin ejerforening?

I har formentlig allerede et godt billede af hvad jeres behov er. Alligevel kan det være en god ide at gennemgå hvilke behov i har, og dermed hvilke services og ydelser I har brug for. Den snak i bestyrelsen er er godt udgangspunkt for at evaluere forskellige tilbud og vælge pris på administration af sin ejerforening.

Det er afgørende at I får så mange af jeres basis behov dækket i fastprisaftalen som muligt. Dels giver det jer klarhed om omkostningerne men I sikrer jer også at jeres administrator rent faktisk kan levere de ydelser, I har brug for.

Så kan der være særlige år hvor man ønsker en dirigent og referent til generalforsamlingen, eller en grundig gennemgang af regnskabet. Det behøver man ikke have med i sin basispakke, men kan tilkøbe fra år til år.

Derfor skal man også være opmærksom på, hvad timeprisen er for andre ydelser eller services. Når I har et fuldt overblik over jeres faste behov og hvad de ekstra services I måske indimellem har brug for er, så kan I kigge på prislisterne.

Er det bedst at have en frivillig eller professionel administration af sin ejerforening?

En frivillig administration kan være en god og meget billig løsning. Ejerforeningen får sit regnskab, sit bogholderi og kontingentopkrævning lavet uden at det koster alverden.

Man skal dog være opmærksom på at der typisk er en eller to frivillige, der bruger mange timer på at sikre at tingene er i orden. Samtidig skal man oftest bede dem have styr på dokumenthåndtering og dokumentation, og især ift. Banken. Vi oplever at flere og flere foreninger bliver mødt med større og større krav til dokumentation og bureaukrati som gør at de frivillige mister lysten eller simpelthen ikke kan løfte opgaven.

Derfor er vores anbefaling at man lader de frivillige løse alle de opgaver, der er tættest på beboerne og tættest på ejendommen. Fælles arbejdsdage, generalforsamling, sommerfest eller konkrete projekter på ejendommen. Derimod synes vi at de opgaver, der er mere bureaukratiske og administrative med fordel kan varetages af professionelle. Så bliver der mere tid til foreningen og de mennesker der er i den.

En professionel og ekstern administration samt bogholderi kan arbejde i et højere tempo og mere effektivt. Henvendelser fra ejendomsmæglere eller kommunen kan håndteres hurtigt og i hverdagen. Det kan alt sammen hjælpe den frivillige bestyrelse der får gennemskuelige rapporter til tiden så de kan løfte deres ansvar, men stadig have fokus på de opgaver der giver mest værdi til foreningen.

Særligt et professionelt økonomiteam og bogholderi sikrer at økonomien er i orden og at medlemmerne kan have fuld tillid til foreningen og til at pengene også er på kontoen. Den salgs giver arbejdsro og kan spare bestyrelsen for meget tid og energi.

Skulle I være så heldige at have en kasserer der har både tiden, lysten og evnerne til at varetage administrationen af foreningen, så bør I overveje at investere i et administrations- og regnskabssystem som Vores Forening. Det kan være med til at lette arbejdsbyrden, og er samtidig et godt udgangspunkt for senere at kunne skifte til en administrator hvis behovet opstår.

kasper@voresadministration.dk