Pris på administration af et vejlaug

Hvad er prisen på administration af vejlaug, og hvad kan man forvente af en billig administrator?

Kasper Frandsen
5/7/2024
Administration

Inden man kigger på prisen på administration af et vejlaug skal man vide, at der er meget få professionelle administratorer der rent faktisk ønsker at påtage sig opgaven. Mange vejlaug bliver ofte mødt med udsagn om at de er ’for små’, ’for uinteressante’ eller at det beløb som laugene kan og vil betale, gør dem uinteressante for de større administrationshuse.

Sådan har vi det ikke hos Vores Administration. Vejlaug er måske oftest små, men der findes faktisk også meget store vejlaug med flere hundrede medlemmer. Til gengæld er det en vigtig opgave at sikre at fælles veje og færdselsårer som stier og cykelstier er vedligeholdt og ryddelige.

Derfor er vi stolte over netop at tilbyde at administrere vejlaug. Vores priser er lave og de er tilpasset vejlaugenes størrelse og ofte begrænsede økonomi. Pengene skal jo gå til vedligehold og ikke til administration. Derfor finder du nogle af Danmarks laveste priser på administration af vejlaug hos os.

Hvad koster administration af et vejlaug typisk?

Vores pris for  administration af et vejlaug både fast og simpel. Administrationen koster 25.000 kr. + 200kr per medlem om året. Det er inklusiv moms og uden skjulte gebyrer. Den pris inkluderer så medlemsadministration, kontingentopkrævning, bogholderi og regnskab. Det betyder med andre ord, at alle behov er dækket, så man ikke behøver købe ekstra ydelser eller får pålagt gebyrer når eks. at årsregnskabet skal laves.

Vorres prishæfte og yderligere informationer kan downloades her

I vores afsøgning af markedet har vi kigget på mange forskellige løsninger og priser. Vi har sammensat servicepakken sådan at det dækker alle Vejlaugs behov, uden at der er noget unødvendigt ekstra med. Det har også givet os mulighed for at give de laveste priser på professionel administration af vejlaug i Danmark.

Hvad skal man være opmærksom på, når man forhandler pris for administration af sit vejlaug?

Det er afgørende at man som bestyrelse i vejlauget har en præcis beskrivelse af hvilke services og ydelser, der er inkluderet i den årlige pris eller honorar. I skal sikre jer, at I køber præcist de ydelser I har brug for og ikke betaler for noget, som I ikke har behov for eller vurderer giver værdi for jeres vejlaug.

Derudover er det vigtigt, at man som bestyrelse ser på hvad prisen er for timeydelser eller tilkøb af ydelser. Måske har man brug for at der er en professionel til stede til én generalforsamling på grund af komplicerede sager eller konflikter i medlemskredsen. Så er det vigtigt at man ved hvad den slags ydelser koster.

Når I har et overblik over jeres behov og hvad de ekstra services I måske indimellem har brug for, så kan I kigge på prislisterne.

Hvad skal man være opmærksom på hvis man sammenligner priser fra forskellige tilbud?

Når I vil sammenligne priser fra forskellige tilbud på administration, er det vigtigt at I ser på den samlede omkostning. Få lagt tallene sammen sådan at I kender den samlede pris uanset om det forskellige underpunkter hedder forbrugsregnskab, betalingsgebyr, regnskabshonorar eller administration.

Vi oplever ofte at vejlaug får mange forskellige regninger, i stedet for en samlet. Dermed bliver den sande pris svær at opdage. Når foreningen får en særskilt regning for kontingentopkrævning, en anden regning for forbrugsafregning og betaler en helt tredje pris for varmeregnskab, så er det uigennemskueligt. Derudover kommer der så et særskilt administrationshonorar og indimellem også en revisor-regning. Nogle leverandører, herunder advokathuse eller revisorer, er ret gode til at sprede den samlede regning ud på flere opkrævninger.

Skal man så vælge en professionel eller frivillig administration?

En professionel administration og bogholderi kan bidrage til at øge effektiviteten og transparensen i en frivillig bestyrelse. En professionel administration vil have de nødvendige kompetencer og værktøjer til at håndtere de daglige administrative opgaver, så bestyrelsen kan fokusere på de opgaver der er vigtigst for dem. Dette kan spare bestyrelsen for meget tid og energi.

Professionelt bogholderi sikrer, at økonomien i vejlauget er i orden og at der sker præcis økonomistyring. Dette er vigtigt for at sikre, at vejlauget har en sund økonomi og kan træffe informerede beslutninger om fremtidige investeringer og projekter.

Dermed kan en professionel administration og bogholderi også bidrage til at øge tilliden til vejlauget hos medlemmerne. Med en professionel håndtering af økonomi og administration vil medlemmerne føle sig trygge ved, at vejlauget drives på en transparent og ansvarlig måde.

I sidste ende vil en professionel administration og bogholderi bidrage til at styrke vejlauget som en forening og gøre foreningen bedre i stand til at opfylde sine mål og ønsker.

Andre løsninger for administration af vejlaug

Nogle vælger at have administration og økonomi håndteret hos advokater eller revisorer. Det er ofte en relativt dyr løsning, medmindre man er så heldig at have et medlem af vejlauget der netop selv er advokat eller revisor.

Faktisk kan mindre gøre det. Et vejlaug har brug for en fast, stabil administration og en sikker hånd på økonomien fuldstændig ligesom alle andre foreninger. Men derfor er der ikke nødvendigvis brug for dyre eksperter som advokater eller revisorer.

Frivillige kræfter

Nogle foreninger er heldige at have en frivillig kasserer eller formand som vil påtage sig opgaven med kontingentopkrævning, bogholderi og årsregnskab. Opgaverne er dog blevet mere krævende med tiden og de formelle krav fra banker og offentlige myndigheder bliver stadig større. Det er vigtigt at et vejlaug forholder sig aktivt til, hvilke opgaver der bedst håndteres af frivillige og hvilke opgaver man med fordel kan overlade til andre. Vores erfaring er at de frivillige kræfter bedst er brugt tættest på vejlaugets vigtigste opgaver. Det vil sige i planlægningen af vedligeholdelse, afholdelse af fælles arbejdsdage eller møder og generalforsamlinger. Ligesom dialog med leverandører af materialer eller services er vigtigt for at man får de løsninger man ønsker.

Det er sjældent nødvendigt eller hensigtsmæssigt at frivillige står for alt. Det er ikke et udtryk for dovenskab eller fine fornemmelser at beslutte at visse opgaver skal løses af andre end den frivillige bestyrelse.

Den gode administrationsløsning starter med den gode dialog

Vores opfordring er at tage snakken om jeres behov så I får taget en aktiv beslutning. Mange frivillige i vejlaug kører sur i administrative opgaver som ikke har noget at gøre med at sikre en ordentlig vedligeholdelse og vejforhold. Det er trods alt det vigtigste.

Hvis det at overdrage bogholderi og opkrævningsopgaven til en partner som Vores Administration, giver tilsvarende flere frivillige timer til kerneopgaverne, så er det en ganske fornuftig beslutning.

Kan man spare penge på administrationsomkostninger ved at stå for bogholderiet selv?

Vi tilbyder også en ren software-løsning hvor administrationen og bogholderiet foretages af jer selv. Her er prisen helt nede på 100kr om året pr matrikel. Man kan altså godt spare penge på administrationen ved at stå for bogholderiet.

Men det kræver, at der er en dygtig frivillig som selv har lyst til at lægge de mange timer, der skal til når man skal lave årsregnskab, kontingentopkrævning, bogføring og bankafstemninger. Du kan finde mere om gør-det-selv muligheden her.

Vejlaug er vigtige og har flere fordele

Et vejlaug kan nemt ses som en ren udgift og det er da heller ikke helt forkert. Med et mere positivt syn på sagen giver et vejlaug faktisk også en række fordele til medlemmerne:

  • Man kan selv bestemme hvordan vejen skal tage sig ud
  • Hvilken belægning ønsker man at have? Asfalt, grus eller naturvej?
  • Professionel snerydning eller saltning, kan arrangeres i fællesskab hvilket kan være en hjælp for de beboere der ikke er på matriklerne hele året, eller hvis der er nogle der er fysisk udfordrede ift. den ofte krævende opgave det er

Derudover har det en selvstændig værdi at man kan samarbejde med nabomatriklerne og sammen bestemme hvordan området skal udvikle sig. Vi kender til mange positive samarbejder imellem forskellige laug men også mellem laug og grundejerforeninger.

Flere og flere vejlaug i Danmark

Der oprettes flere vejlaug end tidligere. Mange kommuner i Danmark savner penge i kommunekassen og kommunen kan spare penge, hvis den flytter vedligeholdelsesopgaven over på et vejlaug. Derfor opretter kommunerne typisk vejlaug når de ser en mulighed for at give ansvaret og dermed også omkostningerne til beboerne indenfor et område. Alene i Aarhus Kommune vil der i det komme år blive privatiseret op mod 900 veje.

Hvorfor hedder det vejlaug?

Kort fortalt er et laug en gammeldags betegnelse for en forening eller et selskab. Typisk en håndværksforening hvor mestrene indenfor et fag mødtes og aftalte hvad god kvalitet var, hvornår man kunne gå fralærling til mester og i nogle tilfælde hvad priserne skulle være. Bagermester-laug og Maler-laug findes stadig i dag. ”Laug” kan også staves ’Lav’, men med respekt for historien er ”Laug” nok det mest korrekte.

Du kan læse mere om hvad et laug er og hvad det betyder for beboerne her.

kasper@voresadministration.dk