Hvad gør vi, hvis vi ikke kan finde en kasserer til haveforeningen?

Det kan være svært at finde en kasserer til haveforeningen. Men der er to løsninger, som bestyrelsen kan overveje.

Kasper Frandsen
2/12/2023
Administration

Alt for ofte oplevet haveforeninger, lige som ejerforeninger og grundejerforeninger, at det er svært at finde en kasserer til haveforeningen. Det er nemlig ikke altid lige nemt at få fat på en person, der har tid og lyst til at påtage sig denne opgave, og det kan være frustrerende for bestyrelsen, hvis man ikke kan finde en løsning. Derfor vil vi her præsentere to forskellige muligheder for, hvordan man kan løse problemet.

2 gode muligheder for foreninger, der ikke kan finde en kasserer

Den første løsning er at indføre et regnskabs- og administrationssystem, som kan gøre kassereropgaven nemmere og mere overskuelig. Dette kan være en god løsning, hvis man har en bestyrelse, der er meget aktiv og har mange opgaver i forvejen, og hvis man ikke har den store erfaring med at være kasserer.

Den anden løsning er at få en administrator til at tage sig af haveforeningens regnskab og administration. Dette kan være en god løsning, hvis man ikke har den store erfaring med at være kasserer, eller hvis man ikke har den store tid til at tage sig af opgaven. En administrator kan også være en god mulighed, hvis man vil sikre, at foreningens økonomi altid er i orden og at man har styr på de forskellige opgaver.

Gør kassereropgaven nemmere med et regnskabs- og økonomisystem

Der kan være mange fordele ved at benytte et medlemssystem eller regnskabssystem i haveforeningen, når det kommer til at finde en kasserer. Dette skyldes, at et sådant system, som eksempelvis Vores Forening, kan hjælpe med at automatisere og forenkle mange af de tidskrævende og manuelle opgaver, som en kasserer ellers skal tage sig af.

For det første kan et medlemssystem hjælpe med at holde styr på foreningens medlemslister, så man nemt kan se, hvem der er medlemmer, hvem der ejer haverne og ikke mindst hvem der er hhv. til- og fraflyttere. Dette kan være en stor hjælp for den nye kasserer, da man ikke skal bruge tid på at opdatere medlemslisterne manuelt.

Regnskabsopgaverne bliver minimeret og automatiseret

For det andet kan et regnskabssystem hjælpe med at holde styr på foreningens ind- og udgifter, så man nemt kan se, hvad der er blevet betalt og hvad der stadig skal betales. Dette kan være en stor hjælp for den nye kasserer, da man ikke skal bruge tid på at udarbejde manuelle regnskaber og følge op på ind- og udgifter.

Dette gælder også for kontingent- og haveleje, da systemer som Vores Forening har funktioner der automatisk opkræver, afstemmer og bogfører havelejen fra alle medlemmer. På den måde slipper kasseren for at skulle gøre dette manuelt.

Dette kan gøre det nemmere at finde en kasserer, da opgaven ikke vil være så tidskrævende og manuel, og derfor vil være mere attraktiv for frivillige.

Få en professionel administrator til ejerforeningen

Hvis haveforeningen har svært ved at finde en kasserer, kan det også være en løsning at vælge en administrator til at varetage foreningens økonomi. En administrator er en professionel person eller virksomhed, der har erfaring med at håndtere økonomi og administration, og som kan tage sig af kasserer-opgaverne på vegne af foreningen.

For at vælge en administrator, kan haveforeningen først og fremmest undersøge, hvilke muligheder der er på markedet. Der findes mange forskellige administratorer, og det er vigtigt at finde den rette person, elle den rette virksomhed, der passer til foreningens behov og økonomi.

Det er i denne proces en god ide at undersøge, hvilke referencer administratoren har, og om administratoren har erfaring med at være kasserer i andre haveforeninger.

Hvis man som bestyrelse sætter pris på moderne, digital administration til foreningsvenlige priser, så kan man med fordel kigge på Vores Administrations administrationspakke designet specifikt til haveforeninger. Her er alle de services og opgaver, som en kasserer normalt ville varetage, inkluderet. Det betyder, at der ikke kommer ubehagelige ekstraregninger, gebyrer hver gang en have bliver solgt i foreningen.

Når haveforeningen har undersøgt sine muligheder, kan bestyrelsen eller generalforsamlingen vælge den administrator, der passer bedst til foreningens behov og økonomi.

Der bør altid være én, der har ansvaret for økonomien

Uanset hvilken løsning man vælger, er det vigtigt at huske, at haveforeningen altid skal have en person, der har ansvaret for økonomien og administrationen. Dette er en vigtig opgave, der har indflydelse på foreningens økonomi og på medlemmernes tillid til bestyrelsen.

Derfor er det væsentligt, at man tager sig godt af denne opgave, uanset om man vælger at gøre kassereropgaven nemmere ved at indføre et regnskabs- og administrationssystem, eller om man vælger at få en administrator til at tage sig af opgaverne.

kasper@voresadministration.dk