Bor du i en mindre ejerforening? Så har vi et par øjenåbnere til dig her

Her i artiklen har vi et par øjenåbnere til særligt til dig, der bor i en mindre grund- eller ejerforening.

Kasper Frandsen
2/12/2023
Administration

Du kender nok til de store ejendomsadministrationshuse i Danmark. Det kan endda være, at jeres ejerforening eller grundejerforening benytter en af dem til at varetage jeres administration. For mange skal ejendomsadministrationen bare køre og det kan være en nem løsning at vælge en af de store spillere på markedet, som du i forvejen kender, har hørt om eller som popper op på side 1 i Google.

Det er der selvfølgelig intet galt i, men det kan blive dyrt. Særligt hvis jeres forening ikke er specielt stor, men bare har brug for assistance til at løfte de administrative opgaver.  

Det næste vi fortæller her i artiklen, er til særligt til dig, der bor i en mindre ejerforening eller en grundejerforening. Det kan f.eks. være parcelhusejere eller sommerhusejere.  

Hvad har din ejerforening behov for?

Har I sat jer ned i foreningen og undersøgt, hvad det rent faktisk er, lige netop jeres ejerforening har brug for administrationshjælp til? Vi anbefaler, at det er det første, I gør. Behov kan variere fra en ejerforening af lejligheder og grundejerforeninger.

Saml bestyrelsen og få klarlagt de vigtigste administrative områder, I har behov for ekstern hjælp til. På den måde finder I hurtigt ud af, om den ejendomsadministration I i forvejen har, er det rette match.

Det kan være, I finder ud af, at I mangler kompetencer til at tage sig af bogholderiet, men ikke behøver assistance ved afholdelse af bestyrelsesmøder og generalforsamlinger.  Ofte koster deltagelse på generalforsamling og referatskrivning rigtigt mange penge.

Hvad laver en ejendomsadministrator egentlig?

En ejendomsadministrator tager sig, i grove træk, af den løbende drift af ejendommen. Det kan være opgaver som:

- Opkrævning af husleje

- Regnskaber og budgetter

- Daglig kommunikation – både internt og eksternt

Typisk vil en ejendomsadministrator tilbyde foreningen en pakkeløsning, men også opkræve et beløb for hver tilkøbsydelse foreningen løbende vælger til. Det er blandt andet i situationer, hvor der skal igangsættes et byggeprojekt, en beboer fraflytter eller der er opstået en udfordring, der kræver juridiske hjælp at løse.

Regningen kan hurtigt løbe op og det tager hårdt på økonomien i de mindre ejerforeninger.  

Hvad nu hvis vi fortalte dig, at der er mange penge at spare i administration – og at det ikke behøver være spor kompliceret? Det lyder måske for godt til at være sandt, men det er det faktisk ikke. Og mange foreninger ved det ikke. For den brede opfattelse er, at administrationen af ejendomme er kompliceret og derfor en opgave et stort ejendomsadministrationshus skal tage sig af. Sådan er virkeligheden bare ikke for mange mindre ejerforeninger.

Ejendomsadministration der ikke tømmer pengekassen

Når du og de andre medlemmer i ejerforeningen har klarlagt, hvad det er I har brug for, kan I regne jer frem til, hvor I får mest for pengene. Derudover skal I naturligvis også vælge en løsning, hvor I føler jer trygge ved, at administrationen håndteres korrekt. Økonomien og ydelserne skal gå hånd i hånd.

Har I hverken brug for hjælp til ekstern assistance vedbestyrelsesmøder, indkaldelse til generalforsamling samt referatskrivning og andre ejendomsadministrationsydelser? Så tyder det på, at Vores Administration kan være det rette for jer.

Vores Administration rolle er helt klar. Vi giver dig:

- Tryghed i at der er styr på jeres økonomi. Vi sørger nemlig for at opkræve kontingent, betale regninger, bogføre bilag, udarbejde økonomirapport og årsregnskab.

- Frihed til at bruge tiden i ejerforeningen på aktiviteter der styrker jeres gode fællesskab, fordi vi løfter nogle af de tidskrævende, administrative opgaver.

- Overblik over al aktivitet i foreningen gennem vores system til ejendomsadministration - Vores Forening.

Vi forstår, at det er en stor beslutning, hvem der skal varetage jeres ejendomsadministration. Derfor står vi også klar til at tage en snak med dig om din ejerforenings behov og hvordan vi kan matche dem. Vi er selv frivillige i vores egne bestyrelser, så vi stiller også gerne op til en uformel snak i jeres bestyrelse. Det er vigtigt, der er tryghed ved beslutningen.  

Tag kontakt allerede i dag.

Er du nysgerrig efter at læse mere om vores konkrete ydelser og hvad de koster? Få det store overblik her.

kasper@voresadministration.dk