Vores bedste fif til at finde en kasser, og en ny mulighed for at købe sig til en kasser i ejerforeningen.
Sådan lyder det mange steder rundtom i Danmark. Ejerforeninger, grundejerforeninger og vejlaug er det ofte svært at finde gode og kvalificerede kandidater til det frivillige foreningsarbejde i bestyrelsen. I denne artikel beskriver vi nogle fif til at finde en kasser, og en ny mulighed for at købe sig til en kasser i ejerforeningen.
De fleste beboere og ejere har en antagelse om at bestyrelsen i deres ejerforening eller grundejerforening kører godt. Det skyldes både, at det faktisk er tilfældet i langt de fleste foreninger, men også at det er svært at se, hvordan arbejdet egentlig går. Som almindeligt medlem af grundejerforeningen hører man måske kun fra bestyrelsen på generalforsamlingen. Det er heller ikke sikkert, at man kender naboerne mere end 2 parceller væk. I etageejendommene er det endnu oftere at man ikkenødvendigvis kender sin overbo på 4. sal.
Derfor er det første gode råd altid, at bestyrelsen skal kommunikere om hvordan arbejdet går. Hvis der er lagt tid ind til en kaffetår og måske lidt godt naboskabelig hygge, så få det med i jeres emails også. Vedat fortælle om hvordan I har det med hinanden, er det nemmere foruden forstående at forestille sig hvordan det kunne være en positiv oplevelse at være med.
I hovedparten af bestyrelserne sidder der kun et parstykker, der selv har stillet op. Blandt de mange hundrede aktive vi har talt med, er det oftest fortællingen, at de blev ’prikket’ til at stille op. Et eksisterende medlem, en formand eller en afgående kasserer har simpelthen kontaktet personen. I en venlig samtale har de måske fortalt lidt om opgaverne og så fået fortalt, at bestyrelsen ønsker, at vedkommende stiller op. For mange er det et stort skulderklap og det kan måske få de værste reservationer til at lægge sig.
Det er fælles for de mange frivillige, at de gerne vil gøre det godt. Derfor betyder det noget at vide, at man er velanset og vil blivetaget godt imod. Lige så vigtigt er det, hvis eksisterende medlemmer kan slåfast, at en kandidat godt kan udføre arbejdet og at vedkommende har de rigtige kvalifikationer.
Især til en kasserer-post kan det være nødvendigt at prikke en kandidat.
Uanset om kandidaten siger ja eller nej, vil der altid være et spørgsmål om hvordan vedkommende kommer godt i gang. Alt for ofte hører vi om, at en nyvalgt formand eller kasserer, overtager de vigtige poster, uden nogen form for overlevering. Papirmapper bliver væk og man glemmer at deleadgangen til fildrev, der ligger online. For erfarne mennesker med flere foreninger bag sag, kan frygten om dårlig overlevering være nok til, at de ikkevil stille op.
Derfor er det vores anbefaling, at man altid tilbyder eteller to overleveringsmøder, hvor den nye formand eller kasserer kan stille spørgsmål til den gamle. Man kan sammen gennemgå materialer og referater i ro og mag. En særlig støtte kan det være, når en afgående formand generøst tilbyder sin vejledning også efter vedkommende er gået af, eller fraflyttet. NB! Her skal man, hvis man er den afgående, også huske at give plads til at nye kræfter ofte gør tingene på nye måder.
Hvi man til trods for ovenstående stadig ikke kan finde en kasserer, så kan en god løsning være at købe sig til kasser-servicen. Dermed kan I spare jeres kræfter på noget, der handler om fællesskabet, udviklingsprojekter eller slet og ret bare jeres egen forening.
Vores Administration klarer opgaverne for jer. Årsregnskab til grundejerforeningen, kontingent opkrævning eller afregning af forbrug. Der er ikke inkluderet alt muligt unødvendigt og derfor kan alle være med. Også de helt små ejerforeninger og grundejerforeninger med få parceller. Hvis I er nysgerrige på prisen, eller ønsker at have et alternativ med til generalforsamlingen, kan I bestille et gratis og uforpligtende tilbud på administration af jeres grundejerforening, ejerforening, haveforening eller vejlaug.