Top 3: Regnskabsprogrammer til grund- og ejerforenigner

Administration er ikke for alle. Hvis I hellere vil administrere selv, er der særligt 3 gode regnskabsprogrammer.

Kasper Frandsen
22/11/2022
Administration

Selvom vi i Vores Administration lever af at administrere ejerforeninger, haveforeninger og grundejerforeninger, så er vi klar over, at administration ikke er noget for alle foreninger. Det er nemlig altid vigtigst, at man vælger den løsning, der passer til ens forening bedst.

For nogle er den rigtige løsning at administrere selv og have en frivillige kasserer til at lave foreningens regnskab. Hvis det er sådan i jeres forening, så kan du med glæde læse videre. Vi har nemlig samlet de 3 bedste regnskabssystemer til ejerforeninger, grundejerforeninger og andre boligforeninger.

1: Vores Forening

Vores Forening er det eneste regnskabssprogram på det danske marked, der er bygget direkte til boligforeninger. Det blev først udviklet i 2020 under navnet MinEjerforening, men har i forbindelse med en større opgradering gennem 2022 skiftet navn til det Vores Forening. Pr. efteråret 2022 er der mere 7.000 brugere på Vores Forening, hvilket formentlig gør det til det næstmest benyttede regnskabsprogram blandt kasserer grund- og ejerforeninger - kun overgået af Excel.

Regnskabssysstemt i Vores Forening, er i modsætning til de øvrige regnskabsprogrammer, ikke de eneste funktioner platformen indeholder. Vores Forening er nemlig et komplet medlemssystem, og den kan derfor være med til at lette den administrative byrde for ikke kun kassereren, men også hele foreningen. Dette sker gennem et digitalt dokumentarkiv, et online medlemssystem, et særligt kontingentopkrævningsmodul og meget mere.

Du kan læse mere om Vores Forening her.

Fordele ved Vores Forenings regnskabssystem

  1. Bygget til ejerforeninger. Regnskabssystemet er som det eneste i Danmark bygget specielt til grund- og ejerforeninger. Det har derfor alle funktionaliteter, som en kasserer kan ønske sig. Samtidig kan det som tilpasset system håndtere en række foreningsspecifikke funktioner såsom fordelingsregnskab, a-conto opkrævninger og opkrævninger på fordelingstal.
  2. En del af en hel administrationsplatform. Regnskabssystemet er kun én af Vores Forenings kernefunktioner. Det betyder, at man ved valget af Vores Forening ikke kun får et regnskabssystem, men også får automatisk kontingentopkrævning, et medlemssystem, dokumentarkiv og meget mere.
  3. Klar til opgradering. Hvis I på et senere tidspunkt ønsker professionel administration, så er Vores Forening det rigtige valg. I Vores Administration benytter vi nemlig en udvidet version af Vores Forening. Det betyder, at I selv kan starte ud i Vores Forening, og senere blive opgraderet til fuld administration uden at skulle skifte software.

Ulemper ved Vores Forenings regnskabssystem

  1. Et simpelt regnskabssystem. Vores Forenings regnskabssystem er bygget til foreninger og frivillige kasserere. Fokus er derfor på at holde programmet simpelt, så selv nye kasserere får en god oplevelse. Dog er bagsiden af medaljen, at der ikke er højt specialiserede funktioner. Hvis jeres forening har nogle meget specifikke behov, som minder mere om en virksomhed end en ejerforening i klassisk forstand, så kan funktionen mangle i Vores Forening.
  2. Pris pr. husstand. Vores Forenings priser er fordelt pr. husstand. Det betyder, at alle foreninger kan være med, og at prisen pr. beboer altid er den samme. Dog kan den samlede pris for foreningen blive markant højere for meget store foreninger, sammenlignet med de to andre systemer, da man også betaler for alle andre funktioner i Vores Forening.
  3. Ingen lønintegrationer. Vores Forenings regnskabssystem integrerer ikke med nogle lønsystemer. Det betyder, at kasseren manuelt skal bogføre løn såfremt foreningen har nogle ansatte.

2: Dinero

Dinero er et moderne regnskabsprogram der er bygget til små og mellemstore virksomheder. Programmet er udviklet i Danmark af den kendte iværksætter Martin Thorbog, men er efterfølgende blevet opkøbt af den Norske IT-koncern Visma.

Regnskabsprogrammet er udviklet med særligt henblik på at gøre det nemt for selvstændige og mindre erhvervsdrivende at lave virksomhedens løbende bogføring og årsregnskab. Det betyder, at programmet indeholder mange funktioner der gør dette nemmere, eksempelvis via automatisk momsafregning og integration til e-boks for virksomheder.

Selvom disse funktioner ikke er tilpasset ejerforeninger og grundejerforeninger, så kan flere af dem være med til at gøre kassererens arbejde nemmere, end det ville være med bogføring i Excel.

Du kan læse mere om Dinero her.

Fordele ved Dineros regnskabssystem

  1. Udvidet funktionalitet. Dinero er ikke bygget til foreninger, og har derfor ikke kun de funktionalitet som størstedelen af de danske foreninger ønsker. Det betyder, at større foreninger med særlige behov kan finde en række specialiserede funktioner i Dinero, som ikke er at finde i et regnskabssystem som eksempelvis Vores Forening.
  2. Integration til lønsystemer. Dinero er kongen af integrationer på det danske regnskabsmarked. Blandt de mange gode integrationer er der bl.a. integrationer til lønsystemer som Salary og Zenegy. Lønsystemer som disse kan være en stor hjælp, hvis foreningen har ansatte, da de automatisk indberetter alle de nødvendige informationer til skattemyndighederne.
  3. Gratis basisversion. Hvis foreningen kan nøjes med et klassisk regnskabssystem uden online bilag og andre hjælpefunktioner, så kan man benytte Dinero Starter. Dinero Starter er 100% gratis, og kan benyttes uden begrænsning. Læs eventuelt mere om Dineros priser her.

Ulemper ved Dineros regnskabssystem

  1. Ingen kontingentopkrævning. Dinero er ikke bygget til at opkræve kontingenter, hvorfor det kan være bøvlet at sætte kontingentopkrævningen op. Dog har regnskabssystemet funktioner til opkrævelse af abonnementer, som kan benyttes som en erstatning. Her skal man dog være opmræksom på, at alle kontingenter skal oprettes en ad gangen.
  2. Ikke bygget til ejerforeninger. Dinero er lavet til virksomheder. Dette betyder, at der ikke er funktioner særligt tiltænkt ejerforeninger, grundejerforeninger eller andelsboligforeninger. Eksempelvis er det ikke muligt at flytte en opkrævning til en ny beboer eller at flytte en ny beboer ind uden at skulle oprette opkrævninger igen.
  3. Kun én bruger. Dinero kan kun tilgås fra en enkelt bruger. Det betyder, at det enten kun er kassereren der kan få adgang, eller at hele bestyrelsen bliver nødt til at dele en adgangskode og en e-mail. Dette er en meget usikker måde at tilgå foreningens data.

3: Billy

Regnskabsprogrammet Billy, også kendt som Billys Billing, er et moderne, online regnskabsprogram. Det er, lige som Dinero, udviklet til små og mellemstore virksomheder og er tilgængeligt for virksomheder i hele verden. Billy har næsten de samme funktioner som Dinero, men har færre direkte integrationer for Danske virksomheder.

Dette er dog ikke et problem for de fleste ejerforeninger, som alligevel ikke har gavn af eksempelvis en integration til Skat. Valget mellem Billy og Dinero er derfor i høj grad afgjort af den enkelte kasserers præferencer samt prisen på programmerne.

Prisen for både Dinero og Billy er fast pr. forening, hvorfor det kan være billigere for større grundejerforeninger i forhold til regnskabsprogrammet i Vores Forening. Dog er der ikke et medlemssystem i hverken Billy eller Dinero, hvorfor der bør medregnes omkostninger til et ekstra medlemssystem ved siden af regnskabssystemet.

Du kan læse mere om Billy her.

Fordele ved Billys regnskabssystem

  1. Gratis basisversion og billige opgraderinger. Billy har en basisversion af regnskabsprogrammet som er 100% gratis for foreninger med under 300 posteringer. Samtidig er det månedlige abonnement på "mellem-versionen" billigere end den tilsvarende pakke hos Dinero. Vær dog opmærksom på at priserne vises uden moms.
  2. Mobilapp. Billy har en mobilapp, hvorfra kasseren kan lave løbende afrapportering og simpelt bogholderi. Selvom appen ikke indeholder alle funktioner endnu, så er det en stor hjælp for den travle kasserer, der vil ordne arbejdet på farten.
  3. Bogføringssupport. Billy har gratis bogføringssupport. Det betyder, at kassereren gratis kan skive til supporten med spørgsmål til regnskabstekniske eller hvordan regnskabsprogrammet benyttes.

Ulemper ved Billys regnskabssystem

  1. Ikke bygget til foreninger. Lige som Dinero, så er Billy ikke bygget til ejerforeninger eller andre foreninger. Det betyder, at en række funktioner mangler, samt at flere funktioner ikke virker på samme måde for foreninger. Eksempelvis er Billys automatiske posteringshjælper, regnskabshelten, specialiseret i at finde skattefradrag og momssatser, hvilket ikke benyttes i ejerforeninger.
  2. Ingen momsfritagelse. Regnskabsprogrammet Billy har gode funktioner til bogføring og indrapportering af moms. Dog er dette til gene når der laves regnskab for foreninger, da kassereren løbende og aktivt bliver nødt til at fravælge moms undervejs i bogføringsprocessen.
  3. Tilkøb kun for virksomheder. Billy tilbyder tilkøb af eksempelvis årsregnskabet eller revision. Dette kan dog ikke tilkøbes til foreninger, da de ikke er tilpasset standardløsningerne i Billy.

Husk også at tjekke prisen på administration af foreningen

Når I afsøger markedet for regnskabssystemer, så bør I kaste alle bolde op i luften og samtidig undersøge priserne på administration. Det er nemlig ikke givet, at administrationen af en ejerforening eller en grundejerforening er så dyrt, som man går og tror.

En digital administrator som Vores Administration kan tilbyde administrationen til lavere priser end de klassiske administrationshuse, da vi har digitaliseret administrationen og ikke pålægger foreningerne en række fordyrende services. Du kan altid se vores gennemsigtige og foreningsvenlige priser her, eller bestille et tilbud på administration af jeres forening.

kasper@voresadministration.dk